19. 8. 2015

Tři kamarádi - Erich Maria Remarque | recenze

Robby, Otto a Gottfried se stali přáteli na život a na smrt během první světové války. Jako demobilizovaní vojáci neměli v poválečném rozvráceném a vyhladovělém Německu život o mnoho lehčí. Kamarádství jim však pomáhá obstát v boji o holé živobytí a dokážou se postarat i o dívku jednoho z nich, když ztratí zaměstnání a těžce onemocní. Kamarádství je to jediné, čemu dobrému je válka a bezvýchodnost po návratu z ní naučila, a právě kamarádství a láska muže k ženě, opravdová láska bez frází a patosu, obyčejná, silná, ohrožená nepřízní osudu je to, pro co stojí za to žít.
- oficiální anotace z goodreads

Toto je první kniha, kterou jsem od Remarqua přečetla a musím říct, že mi jeho styl psaní i celá tato kniha přirostly k srdci. Pravda, moc jsem se nenasmála, ani jsem nemyslela na to, jak je svět krásný. Ale já bych byla nejradši, kdyby venku bez přestání pršelo, každý četl knihy a všude by panovala melancholická nálada - přesně tak na mě působila i tato kniha.

Po dlouhé době jsem zažila ten úžasný pocit, že k vám kniha promlouvá - jako by mi chtěla něco sdělit, nějakou myšlenku. Nakonec mi těch myšlenek sdělila spoustu, ale myslím, že to je individuální, kolik si z této knihy člověk vezme. Já jsem si z ní vzala hodně. Především jsem si po přečtení této knihy doopravdy uvědomila, kdo jsou praví přátele.

"Jak bylo všechno zvláštní: tenhle pokoj, ticho a náš smutek. Což se nerozprostíral za dveřmi život, intenzivní, nekonečný život s lesy a řekami, což už tam za bělostnými horami nedočkavě neťukal neklidný a rozkvétající březen na probouzející se zem?"

Ať už šlo o Robbyho, Pat, Gottfrieda, Otta nebo další postavy, všichni mi přirostli k srdci. Vztahy mezi nimi byly dokonale vykreslené. Líbilo se mi, jak se Robby změnil od počátku knihy ke konci. Na začátku to byl muž, který nechtěl zakládat rodinu ani žádné zázemí, ale potom se seznámí s Pat a z jejich vztahu se postupně vyvíjí něco více. Ačkoli jsem věděla, jak kniha skončí, stejně mě to zasáhlo tak moc, že jsem posledních několik stran probrečela.

Nestává se často, že se setkáte s knihou, která vás dokáže citově zranit, ale tato kniha to udělala. A přesto vám ji musím doporučit. Je v ní popsaný svět po válce, jaký to mělo dopad na lidi, jak tehdy lidé viděli svět kolem sebe. Možná jste si všimli, že jsem v této recenzi skoro vůbec nemluvila o příběhu - to proto, že se nezaměřuje vyloženě na děj, jako spíš na myšlenky, pocity a vztahy mezi postavami. Tuto knihu jsem rozhodně nečetla naposledy, brzy si přečtu i další autorovy knihy a doufám, že se mi budou líbit stejně, jako Tři kamarádi.

5/5

Knihu vydalo nakladatelství Ikar.
Poprvé byla kniha vydána pod názvem Drei Kameraden roku 1936.