26. 9. 2015

Čtyři dohody - Don Miguel Ruiz / audiokniha / recenze

Dlouho jsem přemýšlela, jestli mám napsat recenzi na audioknihu, ale ostatně, proč ne? Naprosto upřímně můžu říct, že jsem si ji poslechla minimálně pětkrát a knihu upřímně číst asi neplánuji (možná jednou), protože audiokniha je pro mě mnohem víc uklidňující. Je to něco, co si dokážu pustit po dlouhém dni, lehnout si, zaposlouchat se a na chvilku přemýšlet jen nad těmito myšlenkami a nad tím, jak žiju.

Čtyři dohody zná opravdu mnoho lidí. A když říkám mnoho, tak opravdu myslím mnoho. Někdo zná představení s Jaroslavem Duškem, někdo četl knihu a někdo se právě jako já zaposlouchal do audioknihy, která je také namluvena Jaroslavem Duškem. Někomu to změnilo život a pro někoho to byly jen nesmyslné žvásty. Já sama za sebe musím říci, že s tím souhlasím. Hodně jsem si při poslouchání této audioknihy uvědomila a ačkoli se dohodami jimi neřídím stoprocentně (chtěla bych!), mnohokrát už nastala chvíle, kdy jsem v si v různých situacích vzpomněla právě na ně.

Jak už jsem říkala, tato audiokniha je opravdu uklidňující. To, co ale tvoří tu atmosféru, je kytara, na kterou čtení doprovází Pavel Steidl. Jsou to jemné tóny, které se hodí ke slovům, která Jaroslav Dušek zrovna předčítá. V životě jsem neslyšela propracovanější audioknihu (a ano, to, kolik jsem jich slyšela, bych dokázala spočítat na prstech mých obou rukou, ale to nic nemění na tom, že tato je rozhodně nejlepší).

Čtyři dohody se mnou byly v Anglii i doma, ale všude se mi líbily stejně - a dokonce musím říct, že pokaždé, co je znova poslouchám, se mi líbí ještě víc. Když jsem ji poslouchala naposledy, rozhodně to naposledy nebylo. Audioknihu bych doporučila každému, kdo se chce zamyslet nad svým životem, nad tím, jak velkou sílu mají slova, nad tím, že by si nic neměl brát osobně, že by si neměl vytvářet žádné domněnky a každému, kdo se chce sám sebe zeptat, jestli opravdu dělá všechno tak, jak nejlépe dovede - to jsou totiž Čtyři dohody.