28. 10. 2015

Mechanický anděl (Clockwork Angel) | recenze


Poté, co osiřelé Tesse Grayové zemře teta, která se o ni starala, vyplouvá dívka v dubnu roku 1878 z New Yorku do Londýna za svým bratrem Nathanielem. V přístavu na ni však nečeká Nate, nýbrž prapodivná dvojice žen, jimž se přezdívá Temné sestry. Uvězní ji v jejich domě a připravují ji pro záhadného Magistra, který ji chce získat. Při nezdařeném útěku Tessa zraní jednu ze služebných, ze které se vyklube podivná mechanická bytost. Záchrana přijde z nečekané strany – v Temném domě se objeví Will Herondale, jeden z lovců stínů…
- oficiální anotace z goodreads

Nebyla jsem si úplně jistá, jestli je série Pekelné stroje to pravé pro mě, protože z autorčiny druhé série, Nástroje smrti, jsem četla pouze první díl (a ten se mi nelíbil). Nakonec jsem si ale knihu koupila, protože mě oslnila obálka, "viktoriánský Londýn", jak se píše na zadní straně knihy a nadšené recenze zahraničních blogerů. A musím říct, že mě doopravdy nezklamala!

Dobrá kniha pro mě znamená především skvělé postavy a dobře vykreslené, zajímavé prostředí. V této knize najdete obojí. Zamilovala jsem si snad všechny postavy, i ty, které byly někdy otravné - protože to k nim patřilo. Hlavní hrdinka Tessa mi byla sympatická a díky tomu se mi kniha mnohem lépe četla.  Každá postava měla svoje kouzlo a byla něčím vyjímečná - Jem byl neuvěřitelně hodný a obětavý (navíc uměl hrát na housle), Will příběh zase odlehčoval svým vtipem a Henry byl ten správný nešika, který nakonec i situaci zachraňoval. Autorka si se všemi postavami pořádně vyhrála - vidět to jde především na Willovi, který sice působí jako chlapec (nebo mladý muž), kterého nic nerozhází, ale pod skořápkou dokáže být i citlivý a záleží mu na druhých. Jsem zvědavá, jak se budou charaktery postav vyvíjet v dalších knihách. 

A teď k prostředí - většina příběhu se odehrává v Londýně roku 1878. Na podrobné popisy Londýna v knize čas nezbyl, ale i tak se v knize objeví několik londýnských památek. Myslím, že Cassandra Clare opravdu umí psát popisy prostředí, protože jsem si každou scénu dokázala barvitě představit - do všech detailů. A přesto to nebylo únavné. 

Příběh začíná trochu volněji, odlehčeně, s pořádnou dávkou vtipu a ironie, ale postupně graduje a je to více o napětí, akci a překvapení. Oceňuji, že je děj opravdu nepředvídatelný a na konci jsem byla šokovaná. Protože se jedná o první díl trilogie, kniha končí otevřeně a nezbývá, než si počkat na překlad dalšího dílu. 

Děj je vyprávěn v er-formě, což mi v žádném případě nevadilo. Nemůžu si odpustit malou připomínku, že činy některých postav občas nedávaly vůbec smysl, ale stalo se to jen párkrát. Na čtení jsem neměla mnoho času, ale jsem za to tentokrát ráda - pokaždé jsem se těšila na další kapitolu, na další dobrodružství s Tessou, Jemem a Willem (a mnoha dalšími). Musím říct, že to bylo opravdu dobrodružství :). 

Knize jsem se nakonec rozhodla nedát pět hvězdiček, protože si chci nechat místo i na další díly, jinak bych ji ale klidně ohodnotila plným počtem bodů. Neměli by ji minout milovníci fantasy, steampunku, Londýna, nadpřirozena a samozřejmě všichni milovníci série Nástroje smrti. 

4.5/5


Mechanický anděl u nás vyšel 19. října 2015 nakladatelstvím Yoli.
V originále kniha vyšla 31. srpna 2010 pod názvem Clockwork Angel.
Kniha je prvním dílem trilogie Pekelné stroje (The Infernal Devices) a má 368 stran.

8 komentářů:

  1. Super recenzia a naozaj krásne fotky :)! Ja knihy Cassandri Clare milujem... aj Nástroje smrteľníkov :D. Škoda, že sa ti nepáčili, ale však sto ľudí, sto chutí :). Ale som veľmi rada, že sa ti Pekelné stroje páčili :). Máte veľmi pekné obálky... super, že nechali originálnu verziu :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :). Já jsem si právě říkala, že až dočtu Pekelné stroje, tak to zkusím ještě jednou s Nástroji smrti. Uvidíme... A jinak za ty obálky jsem vážně ráda, ale ani slovenské nejsou špatné :).

      Vymazat
  2. miluji obě série a už se těším že v únoru vyjde na slovensku kronika Magnuse Bana a v srpnu další díl pokračování nástrojů smrti - pět let od nebeského ohně se soustředí na Juliana Blackthorna a Emmu Carstairsovou - Lady midnight a budou další dva díly 2 ) Princ of Shadows 3 ) The Queen of Air Darkness i po Pekelných strojích bude další triologie The last hours ( ještě nevyšlo v originále ) 1 ) Chain of Gold 2 ) Chain of Iron 3 ) Chain of Thorns - hl.hrdinové budou děti Willa Herondale - James a Lucie a jejich parabatai Matthew Fairchild a Cordelie Carstairs - moc se těším

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O Lady Midnight jsem už slyšela, ale že se plánuje ještě pokračování k Pekelným strojům, to jsem netušila! Vypadá to, že fanoušci Cassandry Clare si přijdou na své, jen se bojím, aby už se pak autorka neopakovala (při tolika sériích se stejným tématem)... Ale to uvidíme :).

      Vymazat
  3. originální obaly jsou v druhém vydání o mnoho hezčí než naše

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se asi nejvíce líbí obálky od Barnes & Noble :) http://i1.wp.com/www.twirlingpages.com/wp-content/uploads/2015/05/tid-covers-2.png

      Vymazat
  4. už ji chci taky doma, sice jsem to četla, ale chci ji mít ve sbírce... bohužel mi trčí někde na poště :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jejda, tak snad se k tobě brzy dostane! :(

      Vymazat

Děkuji Vám za komentáře. :)