25. 10. 2015

(Ne)obyčejný kluk (Wonder) | recenze

August se narodil s deformovaným obličejem, který většině lidí z jeho okolí brání dostat se v kontaktu s ním za hranice této nedobrovolné masky. Nyní nastupuje poprvé do školy, rovnou do páté třídy.
Kniha je dokonale sestaveným kaleidoskopem pohledů samotného Augusta, jeho sestry Vii a jejích kamarádů i Augustových spolužáků na jednu a touž situaci, na to, jak na tuto velkou změnu reaguje on sám, jeho rodina i spolužáci. Celou knihou prostupuje laskavý humor, který usnadňuje mladým čtenářům se s tak náročnou tematikou vyrovnat.
- oficiální anotace z goodreads

Myslím, že mám oprávnění k tomu, abych se označila za posledního člověka, který četl tuto knihu, protože ji už všichni ostatní přečetli. Ale na každou knihu přijde jednou čas. A (Ne)obyčejný kluk přišel právě v pravou chvíli, když jsem takový příběh potřebovala. 

Je pro mě těžké uvěřit, že Wonder je autorčin debut. (Ne)obyčejný kluk je totiž jedna z mála knih, které opravdu člověku něco dají. A nejen člověku - celému světu. Málokdo dokáže vykreslit tak dobře všechny pocity, ať už ty, které cítí Auggie, tak i ty, které cítí jeho okolí. V knize jsou vykresleny momenty, u kterých jsem se smála nahlas a momenty, u kterých mi tekly slzy proudem (ale možná jsem jen příliš citlivá). Nic jsem od ní nečekala a opravdu mě dostala. 

Kniha je psaná spíše pro děti - díky tomu se lehčeji čte a měla jsem ji přečtenou asi za dva dny - ale mohou si ji přečíst i dospělí (a dokonce si myslím, že pro dospělé je tento příběh ještě důležitější). Autorka několikrát zmíní fakt, že rodiče jsou občas hloupější než děti. Je to velice silný příběh zpracovaný pro široké spektrum čtenářů.

V knize se střídají vypravěči - občas povídá Auggie, občas jeho sestra nebo kamarádi a dokonce i přítel Auggieho sestry. Tady to k příběhu opravdu sedlo, protože tak vydíme, jak to, jak snáší všechny situace Auggie, tak i jeho okolí. Nejsilnější mi přišlo vypravování z pohledu Auggieho sestry, která vyprávěla o tom, jak byla od narození Auggieho všechna pozornost věnována jen a jen jemu, a i když ho milovala, v hloubi duše jí to vadilo.

(Ne)obyčejný kluk je jedna z knih, u kterých si přejete, aby nikdy neskončily. Jedna z těch knih, se kterou budete chtít chodit po městě, všem ji ukazovat a prosit je, aby si ji přečetli. Měla jsem ji půjčenou z knihovny, ale je mi jasné, že si ji musím koupit a brzy si ji přečíst znova. Doporučila bych ji doopravdy každému. 

5/5


(Ne)obyčejný kluk u nás vyšel v srpnu roku 2013 nakladatelstvím Knižní klub
V originále kniha vyšla v únoru roku 2012 pod názvem Wonder.
Kniha nepatří do žádné série a má 320 stran.

Pozn. Tohle je oficiálně první recenze, kdy jsem fotku nevyfotila já, ale je z goodreads - protože jsem byla tak strašně chytrá a do knihovny ji vrátila dřív, než jsem ji stihla vyfotit.

5 komentářů:

  1. Tenhle kousek mi leží v Kindlu už od jeho vydání. Po tvojí recenzi si ho řadím do seznamu knížek na listopad :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, doufám, že se ti bude líbit stejně jako mně :)

      Vymazat
  2. ahoj. Tvoji recenzi jsme si dovolili nasdílet na stránky naší komunity na Facebooku "Recenze knih a audioknih". Pokud budeš mít zájem, můžeš na našich stránkách pravidelně přispívat svými recenzemi, my je pak budeme umisťovat na Timeline stránek a zařazovat do alb podle kategorií. Děkujeme!!! Správce stránek Honza

    OdpovědětVymazat
  3. Rozhodně nejsi poslední člověk, kdo knihu nečetl. Já jsem ji také nečetla, ale určitě se na ni vrhnu :) Právě jsem našla tvůj blog a hrozně se mi líbí :)
    Blog:Reading With Lucy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ti děkuji! :) Do knihy se určitě pusť, neslyšela jsem o nikom, komu by se nelíbila :)

      Vymazat

Děkuji Vám za komentáře. :)

Design by DebiElova|Blogger Template by debielova.blogspot.cz