13. 11. 2015

Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru (Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe) | recenze

Aristoteles je naštvaný teenager, který má bratra ve vězení. Dante je všeználek s nezvyklým pohledem na svět. Tihle dva kluci se potkají na koupališti a zdá se, že nemají zhola nic společného.
Ale protože jsou oba samotáři, začnou spolu trávit čas a zjistí, že jejich přátelství je opravdu neobyčejné – takové to, které změní životy a vydrží navždycky. A díky němu také Ari i Dante zjistí ty nejdůležitější pravdy o sobě samých a o tom, jakými lidmi by se chtěli stát.

"Probudil jsem se s nadějí, že až se zítra probudím, svět se změní."
S těmito slovy začíná autor knihu, na kterou jsem se tak dlouho těšila. I přesto, že jsem si o ni napsala Knižíškovi, půjčila jsem si ji z knihovny jako eknihu. Vůbec mi to ale nevadí, protože ačkoli nebyla stoprocentní, moc jsem si ji užila a bylo v ní spoustu myšlenek, kvůli kterým bych knihu chtěla mít doma.

Tato kniha popisuje především přátelství nebo vztah dvou chlapců se zajímavými jmény (Aristoteles - Ari - a Dante). Mnohem víc, než jejich jména, jsou však zajímavé jejich osobnosti. Ari je nejmladší z jeho sourozenců, má dvě o dost starší sestry a bratra, který je ve vězení. O tom se nikdy nemluví, což samozřejmě Arimu vadí a chce se dozvědět, jak to všechno bylo a co se stalo - jenže mu to nikdo nechce říct. Dante je zase přemýšlivý snílek, který přemítá nad vším možným. Potkají se na koupališti a od té doby spolu (možná právě díky tomu, jak jsou oba zvláštní) zažívají spoustu dobrodružství, která nemusí být vždy zrovna příjemná.

Přátelství mezi Dantem a Arim je opravdu neobyčejné a tím mě tato kniha dostala. Moc se mi líbilo, že autor mnoho scén poskládal z malých symbolů, které se v knize opakují - např. ptáče. Kromě hlavních postav jsou v knize velmi důležité i vedlejší postavy, jako například rodiče obou kluků, kteří v knize hrají velkou roli - to se mi také líbilo.

Naneštěstí se našlo i pár věcí, které už tak dobré nebyly. Teď si asi budu trochu odporovat, protože jsem psala, jak jsou v knize krásné myšlenky, jenže mi občas přišlo, že už je to všechno až moc krásné, moc poetické a umělé. V knize byly spousty momentů, u kterých jsem přemýšlela nad tím, že je zkrátka nemožné, aby Ari a Dante (především Dante) byli ve stejném věku jako moji vrstevníci. Tak nemluví patnácti až šestnáctiletí kluci. Vím, že v tom bylo i to kouzlo - oba byli odlišní -, ale občas mi to přišlo přehnané.

Také mi vadil styl, kterým kniha byla napsaná. Je skoro celá poskládaná z dialogů, což může mít i své plus (snadno se čte), ale občas jsem se v dialozích už ztrácela. Autor zkrátka nerozlišoval, co říká jeden a co druhý, vše rozdělil pouze uvozovkami, mezi kterými nebylo ," řekl jsem. Přemýšlela jsem, jestli se nad tím mám vůbec pozastavovat, ale při čtení mi to docela vadilo.

Když to ale shrnu, s knihou jsem strávila dvě velmi příjemná odpoledne. Bylo v ní plno smutných momentů, ale ve výsledku mi dokázala vykouzlit úsměv na rtech. Pokud hledáte něco jednoduchého na čtení, ale zároveň něco, co jste (nejspíše) ještě nečetli, doporučuji tuto knihu.

4/5


Knihu vydalo nakladatelství CooBoo v říjnu roku 2015. 
V originále vyšla kniha v roce 2012 pod názvem Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe.
Kniha nepatří do žádné série a české vydání má 368 stran.

9 komentářů:

  1. pekné, túto knihu som si chcela prečítať a asi to aj urobím :) tá obálka ma očarila už na prvý pohľad keď som ju dávnejšie videla :) inak chválim zmenu dizajnu, úplne si mi padla do vkusu, akurát včera som do školy robila prezentáciu a tak do zátvoriek farebných som dávala výslovnosť mena tak je to také milé, hehe :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ti děkuji za pochvalu nového vzhledu blogu! :) Chtěla jsem něco trochu osobnějšího a podzimního :).
      S knížkou podle mě nešlápneš vedle, pokud si ji přečteš. Obálka je opravdu krásná.

      Vymazat
  2. E-knihy jsem si v knihovně ještě nepůjčovala a ani si nejsem jistá, jak se to dělá :D Pražská knihovna sice e-knihy nabízí, ale viděla jsem tam jen nějaké klasiky, tak jsem se o to moc nezajímala :D
    Knížku si chci přečíst už dlouho, mám ji ve čtečce v angličtině, ale zatím na ni nikdy nebyla ta pravá chvíle a nálada.
    Vadí mi, když jsou v knize hrdinové určitého věku a chovají se diametrálně jinak. Proč je tedy autor rovnou nepostarší? Vždyť by na tom nic nebylo a příběh by hned získal na autentičnosti.
    Knihy v dialozích mám naopak ráda, takže to mi vadit asi nebude :)
    Pěkná recenze :) Určitě mě jen utvrdila v tom, že si knížku chci přečíst :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to taky docela vadí. Myslím, že se autor snaží, aby kniha byla určena pro určitou věkovou kategorii. Těžko říct, je to velmi zvláštní úkaz. :D
      A půjčování e-knih z knihovny jsem objevila asi před týdnem. :D Jsem ze Zlína, takže s pražskou knihovnou ti asi moc neporadím, ale máme tam kromě klasik i spoustu titulů od CooBoo, což je skvělé. :) Akorát si můžeš půjčit jen dvě e-knihy za měsíc.
      Děkuji a doufám, že se ti bude líbit. Pokud máš ráda hodně dialogů, jak píšeš, tak to bude něco pro tebe. :)

      Vymazat
  3. Moc hezká recenze! Už jsem o téhle knize četla a zaujalo mě to. Tajně doufám, že mi jí Ježíšek naježí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a přeji ti, aby jsi ji našla pod stromečkem! :)

      Vymazat
  4. Povedená recenze! :) Všimla jsem si, že je tahle kniha poslední dobou opravdu všude. Celkově působí zvláštně, už jen ten název a obálka, nevěděla jsem, co od ní mohu čekat. Hezky jsi knihu popsala a to s tím přeháněním naprosto chápu. Někdy je filozofování až moc, když navíc vychází z úst náctiletých, nepůsobí moc přirozeně... Mimochodem, moc hezký blog! :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti! :) Ano, tato kniha je moc hezká, jiná a zajímavá, ale toho filozofování už bylo občas příliš. I tak ti ji můžu doporučit, čtením nic nezkazíš a můžeš si na ni udělat vlastní názor. :)

      Vymazat
  5. Vidíš, já si toho s těmi dialogy vůbec nevšimla, ale jak nad tím tak přemýšlím, asi máš pravdu :) A stou přehnaností... Čas od času to asi neuškodí, přecijen to vážně je o tom, že jsou odlišní, ale kdyby takových knížek bylo víc, asi už by mi to vadilo, protože by to rázem bylo děsné klišé :D Pěkně napsaný článek:)

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za komentáře. :)