22. 12. 2015

Sněží, sněží... (Let It Snow) | recenze

Sněží, sněží je sbírka tří povídek, ve kterých hlavní roli hraje sníh - lépe řečeno největší sněhová bouře za posledních padesát let. Ta překazí plány na Štědrý den nemálo lidem... Ale možná, že díky nevydařeným plánům se všechno ostatní konečně spraví.

Zasněžený expres od Maureen Johnson
V první povídce se setkáváme s Lubilee, jejíž rodiče se dostanou do vězení. Místo večeru, který měla strávit se svým klukem (se kterým na sebe už tak nemají dost času) je tedy poslána vlakem k prarodičům. V důsledku sněhové bouře se ale vlak zastaví a neplánuje se rozjet ještě několik hodin, a tak se Jubilee odebere do blízkého Waffle House, kde je alespoň teplo. Potkává chlapce jménem Stuart, který jí v mnoha ohledech konečně otevře oči.

První povídka nebyla špatná, ale i tak jsem jí dala tři a půl hvězdičky. Byla pěkná, originální, ne moc přeslazená, ale zároveň dost milá na to, abyste při jejím čtení měli neustále potřebu se usmívat. I tak si ale myslím, že šla napsat o dost lépe. Některé části byly opravdu zbytečné, některé tam byly vyloženě jen proto, aby byly všechny tři povídky nakonec určitým způsobem propojené. Něco mi tam zkrátka chybělo... Nicméně se určitě podívám i po jiných knihách od Maureen Johnson.

Vánoční zázrak od Johna Greena
Ve druhé povídce figurují tři postavy - Tobin, Vévoda (Angie) a JP. Tito tři kamarádi tráví Vánoce spolu. Vévoda nebo-li Angie je jediná dívka mezi nimi, která je ale ostatními brána spíše jako kluk. Když se Tobin dozví, že ve Waffle House uvízlo čtrnáct rostleskávaček, všichni se ženou za nimi, ale ve sněhové bouři to nebude žádná legrace... Tobin si mezi tím vším začne uvědomovat, že se mu Angie možná i líbí - ale nezničilo by to jejich přátelství?

Tato povídka byla rozhodně nejslabší, nelíbil se mi nápad, vše bylo přehnané a vyumělkované. Bohužel mě vůbec nezaujala - nevím, co to Johna Greena napadlo, ale aby napsal příběh, který je celý postavený na tom, že se parta tří kamarádů (navíc když je jeden z nich holka) za každou cenu musí dostat do Waffle House za čtrnácti roztleskávačkami... To je podle mě hrůza. Dokonce jsem i přemýšlela, že ji vůbec nedočtu, protože mi přišla opravdu nezajímavá. Jediné, co se mi líbilo, byly postavy.
Také mi přišlo, jako by si John Green před psaním neudělal vůbec žádnou osnovu a prostě psal, jak ho to napadlo - ve všech třech povídkách je láska, ale v této je vyloženě vynucená a skoro bych řekla, že se zrovna do tohoto příběhu ani nehodila.

Archanděl prasátek od Lauren Myracle
Hlavní hrdinkou této knihy je Addie, smutná z rozchodu se svým klukem Jebem. Udělala velkou chybu, které lituje, ale zdá se, že není cesty zpátky... Požádá Jeba o poslední šanci a domluví se s ním, aby se setkali v kavárně. Jeb, také zničený z rozchodu a ochoten Addie odpustit, se na místo setkání ale dostavit nemůže, protože uvízl ve vlaku a nemá jedinou šanci, jak Addie zavolat...

Třetí povídka se mi ze všech líbila nejvíce, protože je o něco klidnější, ale zároveň zajímavá. Líbilo se mi prostředí kavárny Starbucks, do které se děj později přesouvá. Navíc je v ní miniprasátko! A když už se všichni tváří, že neexistuje šance, aby to skončilo dobře, stane se zázrak.
Líbil se mi styl, jakým je tato povídka napsaná i postavy (a především charakter Addie, která si postupně uvědomuje, co udělala špatně, jak se chová k ostatním lidem a co by na sobě mohla změnit). Krásné zakončení knihy. :)

Ačkoli mě povídky moc nezaujaly, dýchají z nich Vánoce, spousta sněhu (až moc) a také spousta romantiky - ideální oddechové čtení na prázdninové večery. Nejvíce se mi asi líbila poslední povídka, která příběh hezky dokončila a celý propojila (na konci se setkávají postavy ze všech tří povídek). Celkově knize dávám tři a půl hvězdičky (blíže jsem se vyjádřila u jednotlivých povídek) - dala bych i méně, ale nakonec to přeci jen bylo pěkné vánoční čtení.

3.5/5

Knihu vydalo nakladatelství Yoli v roce 2015.
V originále vyšla pod názvem Let it Snow v roce 2008.