26. 1. 2016

Knihy, které mě změnily

Dnešní článek bude o knihách, které mě v něčem změnily nebo mi přinejmenším pomohly. Ta první z nich mě donutila zamyslet se nad tím, jak přemýšlím, jak žiju. Druhá z nich mi pomohla v těžkých chvílích, kdy jsem si myslela, že už může být jenom hůř. Třetí z nich mi dala hrdiny, ke kterým budu navždy vzhlížet (ačkoli jsou fiktivní) a ta poslední mi dala příběh, ke kterému se můžu vrátit vždycky, když si budu chtít připomenout, co je v životě nejdůležitější.

1. Čtyři dohody - Don Miguel Ruiz 
Myslím, že toto dílo není třeba představovat. Jedná se o čtyři dohody, které by se sebou měl člověk uzavřít. Pokud se vám nechce číst knihu, můžu opravdu doporučit audioknihu, kterou jsem poslouchala už několikrát (celé čtení krásně doprovází Pavel Seidl jemnými tóny na kytaru), nebo představení s Jaroslavem Duškem, které je podané trochu zábavněji a některé věci vám asi lépe utkvějí v paměti. Kniha, audiokniha i představení ale sdělují tu samou myšlenku. Někdo se v tom najde a někdo ne, ale právě proto byste si to měli přečíst - abyste to zjistili :). 

2. It's Kind of a Funny Story - Ned Vizzini
Tato kniha je sice young adult, ale to nic nemění na tom, že když jsem měla deprese, pomohla mi. Věřte nebo ne, opravdu hodně pomáhá, když si přečtete příběh o někom, kdo má stejný problém jako vy a nějakým způsobem ho vyřeší. Dá vám to naději, že to dokážete taky. Neříkám, že jsem po přečtení této knihy úplně přestala mít s depresí problémy, ale rozhodně jsem se cítila lépe - alespoň na chvíli. 
A i když zrovna nemáte deprese, knížku si stejně přečtěte. Je prostě skvělá a navíc v sobě nese opravdu důležitou myšlenku.
Podle knížky byl natočen i stejnojmenný film (Něco jako komedie), ale vůbec se mi nelíbil, proto raději doporučuji knížku. :)

3. Harry Potter - J. K. Rowling
Je to syce omýlané pořád dokola a dokola, ale je to pravda. Občas mi přijde, jako by sama Rowlingová byla kouzelnice, knížky by byly její lektvary a ona do nich zamíchala něco, co v člověku dokáže rozpoutat vlny emocí. Při čtení jsem byla mnohokrát velmi šťastná a smála jsem se nahlas, někdy jsem naopak brečela, ale jsem moc ráda, že jsem měla tu možnost si tuto cestu projít společně s hrdiny příběhu. 

4. Malý princ - Antoine de Saint-Exupéry
Párkrát už mě napadlo, že tahle knížka je vlastně jedna metafora za druhou. Je to ale moc krásné dílo, moje úplně nejoblíbenější knížka (a pochybuji, že někdy najdu lepší) a ačkoli jsem ji četla už nejméně pětkrát, vždycky v ní najdu něco nového. Neříkám, že je to kdovíjaký zázrak - je to zkrátka moc pěkná pohádka, která v sobě má mnoho mouder a která si mě naprosto získala. :) 
Moc pěkný je také nový film, který byl nedávno v kinech (nebo ještě možná je, upřímně nevím, já jsem ho viděla už hodně dávno ve francouzštině, ale v češtině byl teprve nedávno).

A jaké knihy změnily vás?

12 komentářů:

  1. Asi nejsem schopná říct, které knihy mě změnily, jistě, mám několik opravdu oblíbených, ke kterým se ráda vracím a vždy tu pro mě budou, ale že by mě změnily, to si netroufám říct :-)
    Čtyři dohody jsem nečetla, ale viděla jsem představení a to mě vážně donutilo se zamyslet a tak nějak přehodnotit svůj postoj k životu a společnosti :-) Ale až tato moudra budu zase potřebovat osvěžit, tak si knihu určitě přečtu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem také nejdříve viděla představení, potom jsem si přečetla i knihu, a ačkoli představení je vtipnější, i kniha má něco do sebe :).

      Vymazat
  2. Pro mě to je určitě Alchymista a Dech, od které jsem toho moc nečekala, ale je to úžasná knížka na zamyšlení, co když se to jednou opravdu stane?
    Moc pěkný článek! :)
    http://fandombeforebloodcz.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani jednu z knih jsem nečetla, ale vypadají obě zajímavě! :) Díky za tip.
      A děkuji :)

      Vymazat
    2. Určitě je doporučuju jsou úžasné a určitě stojí za přečtení. :) Nemáš za co. :)

      Vymazat
  3. mě určitě změnily knížky : Proč muži lžou a ženy pláčou a Proč muži neposlouchají ženy a ženy neumějí číst v mapách, než sem si je přečetla dost věcí sem v manželství dělala špatně, moc mi pomohly, můžu jen doporučit.

    OdpovědětVymazat
  4. Mě knížky dokáží změnit jenom na určitý okamžik těsně po přečtení a pak to vždycky tak nějak vyšumí...
    Super článek ;)
    http://thereviewsforbooks.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :)
      Toto jsou právě knížky, u kterých to nevyšumělo :)

      Vymazat
  5. Určite Charlieho malé tajomstvá, Brat vlk a Stopárov sprievodca galaxiou. Tri úplne rozličné knihy, ale všetky majú niečo do seba a každému ich odporúčam.
    Pekný článok :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Charlieho malá tajemství se mi také líbila, četla jsem tu knížku už asi třikrát :).
      Stopařova průvodce galaxií už bych si vážně měla přečíst! A děkuju :)

      Vymazat
  6. Až na tu první knihu jsem četla všechny (i když i ta vypadá hodně zajímavě), každopádně ostatní zmíněné knihy patří mezi mé oblíbené a It's Kind of a Funny Story čtu hodně často a pořád dokola vůbec mě to nepřestává bavit. Ale po té první knížce se asi poohlédnu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S It's Kind of a Funny Story to máme stejně :).

      Vymazat

Děkuji Vám za komentáře. :)