19. 1. 2016

Rudá královna - Victoria Aveyard | recenze

Mare se narodila do světa, který rozděluje barva krve. Stříbrní vládnou světu a díky jejich stříbrné krvi mají i nadpřirozené schopnosti. Lidé s rudou krví, Rudí, naproti tomu žádné schopnosti nemají a narozdíl od Stříbrných jsou nuceni žít prostý život plný chudoby. Po dovršení osmnáctého roku jsou Rudí, kteří nemají stálou práci (a té je málo) posláni bojovat do války. Mare už tak ztratila všechny své bratry a zbývá jí jen kamarád Kilorn. Když ho ale z práce vyhodí, Mare je pevně rozhodnutá, že nenechá Stříbrné, aby jí vzali i Kilorna. Avšak než stihnou utéct, Mare je povolána do práce v paláci. Nešťastnou náhodou se dozví, že ačkoli má v žilách rudou krev, má schopnosti Stříbrných a a jejich pomocí je schopna konečně přinést změnu a spravedlnost.

Myslím, že svět, který by byl rozdělen barvou krví je skutečně jedinečný, občas mi ale přišlo, že je trochu překombynovaný. Zatímco život Rudých působí, jako kdyby se odehrával ve středověku, Stříbrní mají motorky, auta a klimatizace. I po dočtení knihy mi není jasné, jestli se jedná o dystopii nebo snad o úplně jiný svět (to, jaký je rok, nám moc neřekne, protože platí takzvaný "nový letopočet"). Také se v knize objevují náznaky podobnosti s jinými knihami z tohoto žánru, největší podobnost jsem viděla s Hunger Games, to je ale především na začátku. Jak děj pokračuje, vyvýjí se skvělý příběh plný překvapení a akce. Autorka píše opravdu čtivě - nejdříve se sice pomalu dostávala do děje, pak ale vzrůstalo napětí a já jsem se od knížky nemohla odtrhnout. Posledních třicet stránek už jsem bohužel dočítala trochu z povinnosti, i tak mě ale konec doopravdy navnadil na další díl a dokonce přemýšlím o tom, že si ho přečtu v angličtině (má vyjít v únoru). Myslím, že této knize doopravdy sedla ich-forma, čtenář tak vše mohl pozorovat spolu s postavou a být součástí děje.

Tenhle svět je sice Stříbrný, ale zároveň i šedý. Nic není černobílé.

Trochu mě mrzelo, že mi z postav nebyl sympatický téměř nikdo. Mare mě jako hlavní hrdinka nijak výrazně neoslovila, ačkoli se mi líbilo, jak autorka popisovala její pocity (v průběhu děje toho zažívá opravdu hodně). Když už se na scéně objevila nějaká zajímavá postava, nebyla jí věnována téměř žádná pozornost. Žádná z postav mi nepřirostla k srdci.

Pro mě osobně byla Rudá královna oddechová kniha, u které jsem mohla vypnout a ponořit se do světa Victorie Aveyardové. Nepřinesla nic nového na scénu, zato však vybudovala přinejmenším zajímavý příběh, který si zaslouží pozornost každého čtenáře young adult. Těším se na druhý díl a jsem zvědavá, zda bude vidět zlepšení oproti prvnímu dílu. Rudá královna sice nebyla perfektní, ale na to, že se jedná o autorčin debut, napsala něco skvělého. Z tohoto důvodu knize dávám...

4/5

Tak dlouho byli na vrcholu, chránění a izolovaní, až úplně zapomněli, že můžou padnout. Jejich síla se proměnila v jejich slabost.

Název: Rudá královna (Red Queen)