3. 7. 2016

Ready Player One - Ernest Cline | recenze

Strhující dobrodružný thriller z blízké budoucnosti, světa virtuální reality a počítačových her.
Bestseller New York Times je celosvětový mezigenerační čtenářský hit. Vychází ve více než třiceti zemích, v USA prodáno přes milion výtisků. Filmovou adaptaci připravuje režisér Steven Spielberg.
Svět v roce 2045 se ocitá v hluboké krizi – jedinou záchranou před bezútěšnou skutečností se pro miliony lidí stalo OASIS, bezplatná onlineová videohra přístupná prakticky každému – každý si zde může vytvořit novou identitu a vést virtuální život, často na hony vzdálený tomu opravdovému: studovat, cestovat, mít přátele, zamilovat se... A nalézt velikonoční vejce, poklad, který tam někde před svou smrtí zanechal James Halliday, výstřední tvůrce OASIS, společně s miliardovým dědictvím. Léta se o nalezení tří klíčů ke třem branám, jež vedou k pokladu, marně pokoušejí miliony Hallidayových obdivovatelů. Léta se to nedaří ani Wadu Wattsovi, který má těsně před maturitou, přežívá u tety v karavanu a honba za pokladem se stala jediným smyslem jeho existence. Avšak poté co se mu podaří rozluštit první nápovědu, nabere jeho život divoké obrátky…

____________________________________________________

Knižní klub 2016 (2. vydání) / 432 stran / hardback
goodreads (4.31) / databazeknih (91 %)

Už ani nevím, proč jsem si tuhle knihu chtěla přečíst. Snad díky těm nadšeným recenzím, které mi popravdě ale ani nedávaly smysl (proč je tolik lidí tak mimo z knížky o starých videohrách?) - tedy, nic proti, ale já a videohry, to zkrátka nejde k sobě. Každopádně, jistou náhodou se mi knížka ocitla v rukou a já jsem si řekla - vlastně proč ne? Nějaký důvod, proč se to všem líbí, tam musí být... A on tam byl.

Je to totiž neskutečně čtivý příběh! První tři kapitoly jsou sice oproti zbytku knihy poměrně pomalé, ale je to celkem pochopitelné - svět, ve kterém se většina příběhu odehrává, je docela dost složitý a je zapotřebí ho trošku nudněji popsat, aby pak čtenář byl v obraze. Nicméně potom jsem se začetla a už jsem knihu nemohla odložit. Je to přesně ten typ knihy, u které si říkáte: "Tak už vážně jenom jednu kapitolu a půjdu spát...", jenže pak se najednou podíváte na hodinky a ono je půl čtvrté ráno. Kniha je nabitá akcí a opravdu překvapivými zvraty v ději (= ne těmi, které prokouknete během prvních padesáti stran). Příběh se zajímavě rozvíjí a svět, který existuje jen na síti, se najednou začne prolínat se skutečným světem. Některé věci mě vyloženě překvapily tím, jak je Ernest Cline mohl vymyslet, zvláště pak to vyřešení všech hádanek a zápletek. A skutečný svět je zde popsán tak reálně, že se dokonce bojím, zda se tohle všechno jednou nestane skutečností...

Našla jsem bohužel i pár bodů, které bych knize vytkla. Zaprvé, ty scény plné akce, kdy pomalu nemůžete ani normálně dýchat, jsou prokládány scénami, kde se absolutně nic neděje. Vznikaly zde moc velké kontrasty. Zadruhé, do posledních pár kapitol o hlavních postavách neví čtenář téměř nic, což navíc platí u hlavní postavy dvojnásob! V knize chyběly nějaké ty pocity, něco, co by utvářelo charaktery postav.

Přes to všechno pro mě tahle knížka byla takové malé (či velké) dobrodružství a nechtěla jsem, aby skončila... Ačkoli konec byl perfektní. Kdyby existovalo pokračování, běžím si jej sehnat, vše hodím za hlavu a jdu si ho přečíst, jenže u této knihy zkrátka pokračování napsat nejde. Takže si ji nejspíš budu muset prostě jednou přečíst ještě jednou. Knize dávám tři hvězdičky, ale jdou to opravdu nádherné tři hvězdičky - ty moje problémy s postavami i nějakou tou nevyvážeností či nudným začátkem se dají v klidu opomenout kvůli tomu všemu ostatnímu, co je na téhle knize tak skvělé.