13. 8. 2016

Volání netvora | recenze

Jsou knihy, které ty hodné paní v knihovně zařadí do oddělení pro děti, i když by vlastně asi měly patřit do dospělého oddělení. To je příběh Volání netvora - dospělým toho zkrátka podle mě poví víc, bez ohledu na to, že je vyprávěna třináctiletým chlapcem.

Každý den, sedm minut po půlnoci, se strom za domem promění v netvora. Zdá se, že o Connorovi ví všechno - že je jeho maminka nemocná, že je ve škole šikanován ostatními dětmi, i že nemá rád svou babičku. A Connor o netvorovi neví nic. Je to jen noční můra... nebo se mu to snad nezdá? Netvor Connorovi začne vyprávět zvláštní příběhy, pod podmínkou, že mu nakonec sám řekne pravdu. Pravda je ovšem mnohdy to, co člověka nejvíce zraňuje.

Ať už jsem od Volání netvora čekala cokoli, nečekala jsem to, čím  se pro mě kniha nakonec stala. Je to krátký příběh, pohádka, která vám ale v hlavě zůstane mnohem déle, než byste čekali. Autor se nesnažil zaujmout, nebyl přehnaně poetický a příběh napsal s přiměřenou dávkou dojemnosti. Nemůžu sice tvrdit, že by se mi úplně líbilo to, jak moc jednoduše byla tato kniha napsaná, na druhou stranu obdivuji, že do tak jednoduchého textu autor dokázal vložit něco, co ve vás vyvolá emoce, co vás donutí tento příběh milovat.

Mám snad jen jednu připomínku, a to k tomu, jak je všude psáno, že jde o horor. Mně to tedy horor nepřipomínalo, spíše jde o propojení nejrůznějších žánrů v jedno. Avšak musím uznat, že některé scény jsou naprané tak, že mě až mrazilo - především nad tím, jak reálně působily. Autorovi se zkrátka podařilo spojit realitu a nadpřirozeno, a to tak, že ani nepoznáte, kdy dostáváte z jednoho do druhého.

Konec tohoto příběhu je krásný, upřímný a zároveň překvapivý. Stejně jako celý zbytek knihy je jednoduchý, nesnaží se z vás záměrně vymanit nějaké city... Ale udělá to. Alespoň u mě tomu tak bylo.

Nakonec samozřejmě musím zmínit i ilustrace Jima Kaye, které příběh dokonale dokreslují a dávají mu tu správnou atmosféru. V některých momentech mi přišlo, že kresby řekly víc, než samotný příběh... S ničím takovým jsem se ještě nesetkala.

Knihu bych doporučila každému, kdo se chce na chvíli pozastavit, popřemýšlet nad něčím maličko jiným a přečíst si krásný příběh.

Volání netvora (The Monster Calls) | Patrick Ness, na námět Siobhan Dowdové | 216 stran | Jota 2012