6. 11. 2016

Vegan v kondici | recenze

Brendan Brazier je profesionální triatlonista a dvojnásobný mistr Kanady v 50 km uklatramatonu. K rostlinné stravě se dostal vlastně z nutnosti - chtěl být lepší a hledal způsoby, jak na to. Když s touto stravou začínal, každý si klepal na čelo, ukázalo se ale, že dosahuje lepších výsledků. Sestavil tzv. Thrive diet, stravu, která napomáhá nejen k lepším sportovním výkonům, ale také ke zdravému životnímu stylu jako takovému a k tomu, abychom se cítili co nejlépe.

Při prvním prolistování knihy jsem byla překvapená tím, že v knize najdeme články nejen o výživě jako takové, ale také o faktorech, které se stravou úzce souvisí a které ovlivňují naše životy. Například stresu se autor věnuje opravdu podrobně a vysvětluje, jak většina stresu, který nám nijak neprospívá, má příčiny v nesprávném stravování. Dále například vysvětluje, jak na tělo působí zásadotvorné a kyselinotvorné potraviny. Věnuje se také tomu, jak můžeme poznat intolerance na různé potraviny, což mi přišlo užitečné.

Následně se autor věnuje samothé Thrive diet - na čem je založena, jaké změny s sebou může přinést, jak a proč s ní začít, ale také proč je dobrá pro životní prostředí. Vysvětluje, proč je tento typ stravování (nejen) pro sportovce - snižuje se jím čas potřebný k regeneraci a zvyšuje se množství energie. Thrive diet je založena tak, aby z ní člověk dostal úplné maximum a co nejvíce živin. Líbilo se mi, že autor probral spoustu potravin, které jsou zahrnuty do tohoto stravování, zvlášť - zmínil, jaký mají přinos pro naše tělo, co obsahují a proč je dobré je konzumovat. Z knihy jsem si odnesla spoustu nových informací a tipů.

Už z názvu vypovídá, že se kniha bude věnovat i sportovní výživě a sportu jako takovému. Rozebírá nejrůznější druhy tréninků a také například zmiňuje potraviny, které je vhodné jíst před, během a po tréninku. V knize najdeme nespočet receptů určených přímo pro sportovce, což mě příjemně překvapilo, protože jsem o většině z nich nikdy neslyšela.

V druhé části nalezneme dvanáctitýdenní stravovací plán spolu s recepty. Nemám úplně v plánu ponořit se kompletně do tohoto plánu, ale spoustu receptů jsem už vyzkoušela a myslím, že se i povedly. Jsou jednoduché na přípravu a hlavně pro mě některé z nich byly úplně nové - najít zde můžeme například recepty na "pizzu", burgery lívance, domáci müsli, energetické tyčinky a mnoho dalšího. Kniha se tak stává zároveň i veganskou kuchařkou.

Kniha mě mile překvapila a obohatila o nové informace, se kterými jsem se jinde ještě nesetkala. Doporučila bych ji jak lidem, kteří se zajímají o rostlinnou stravu, tak i těm, kteří nijak neplánují být vegany a pouze je zajímá zdravý životní styl, stravování a sport. Myslím, že dozvědět se něco nového o tom, jak funguje naše tělo, není vůbec na škodu :).

Nakonec bych ráda poděkovala nakladatelství Mladá fronta za zaslání této knihy. Pokud vás kniha zaujala, můžete si ji objednat zde