12. 3. 2017

3 | Pondělní čtení - tentokrát v neděli | 7 krátkých recenzí

Měla jsem předepsaný celý odstavec o tom, proč jsem nepsala. Nakonec mi došlo, že je to zbytečné. Teď mám chuť psát, tak píšu. Moje nálada je proměnlivá jako aprílové počasí, které brzy přijde, a tak nedokážu zaručit, že tento článek opět nebude na dlouhou dobu poslední.

Zjistila jsem, že raději než do rozsáhlých recenzí se teď začítám do článků, kde je shrnuto několik knih v krátkých recenzích. Je to podobné, jako videa typu wrap up nebo například videa od Kuby z Book's Calling, která mám úplně nejraději. 

Za běžných okolností by pro mě nebylo příliš smysluplné takové články psát, protože - když se daří - čtu okolo čtyř knížek měsíčně. A v posledním půlroku to bylo ještě míň. Jenže teď jsem nemocná. A tak, ačkoli je teprve jedenáctého, mám přečteny čtyři knihy, což je u mě asi nový rekord. 

Moji čtecí aktivitu také zvyšuje výzva, kterou jsem vyzvala sama sebe. Jedná se o malý úkol: přečíst každý den v březnu padesát stran z knihy. Pro mnoho čtenářů - a zvláště pak jistě těch, kteří o knihách navíc i blogují - to může být úsměvné, pro mě to je ale výzva v pravém slova smyslu. Posledních pár měsíců jsem četla sotva padesát stran týdně. Zatím ale musím říct, že nemoc jde s výzvou ruku v ruce a s tou spoustou času, kterou teď mám, čtu jako o závod. Myšlenky na to, že se taky jednoho dne budu muset začít učit, zatím vytěsňuji daleko do mysli a nahrazuji je starostmi o osudy postav. A náramně si to užívám.

Krátké shrnutí knih, které jsem za poslední dobu přečetla



Temnější tvář magie - V. E. Schwab
Ačkoli nemůžu říct, že bych z knihy byla úplně unešená, musím uznat, že pod názvem Temnější tvář magie se skrývá do detailů vykreslený svět (který opravdu ukazuje i tu temnější stránku magického světa, což se mi líbilo) a postavy, které si nelze neoblíbit. Bohužel si právě ta propracovanost vyžádala hodně vysvětlování, což začátek knihy zpomalilo. Druhou polovinu knihy už jsem ale nemohla dát z rukou. Líbil se mi originální svět seskládající se ze čtyř Londýnů, ale také například konec, který není zbytečně otevřený, ale zároveň ve mně zanechal pár otázek. Druhý díl, Setkání stínů, by naštěstí měl vyjít už na konci března, a v originále už vyšel i díl třetí. 

Pěšky mezi buddhisty a komunisty - Ladislav Zibura
Čtivá a vtipná kniha o pěší pouti přes Nepál a Čínu. Několikrát jsem se smála nahlas a dalo mi to ten skvělý pocit - nutnost okamžitě si zabalit batoh a vycestovat. Je to velmi inspirující příběh, který vám dá pocit, že vše jde nakonec zvládnout - jen když člověku zůstane trocha humoru (a ten Ladislavovi opravdu nechybí).
Po přečtení knihy jsem zjistila, že se bude 1. 3. konat stand up ve Zlíně na stejné téma, a tak jsem si bez váhání koupila lístek. Musím říct, že ačkoli jsem se nedozvěděla nic nového, obojí má něco do sebe. Stand up byl více odlehčený a ještě vtipnější, než samotná kniha, navíc šlo primárně o fotky a videa. Knihu jsem si nakonec nechala i od autora podepsat. Byl to moc hezký zážitek a pokud máte možnost, určitě se jděte podívat - pro mě to po dlouhé době byly dvě hodiny, kdy jsem se jen smála. :)

The Martian (Marťan) - Andy Weir
Skvělá kniha, příběh si mě úplně získal. Musela jsem ji číst všude, ve škole, v autobuse i při chůzi - a taky že podle toho i vypadá. Několikrát jsem kvůli ní zakopla. Ale stálo to za to. Nejvíce mě na tom bavila právě ta věda - chemické reakce, technické záležitosti... A taky když Mark bojoval o život (což bylo skoro pořád, přeci jen - byl na Marsu). 

Harry Potter a Kámen mudrců - J. K. Rowling (ilustrované vydání)
Zde není třeba dodávat mnoho slov, jen jsem ji tu chtěla zmínit. Vždy, když se znovu ponořím do světa kouzel, vrátí se mi vzpomínky na to, jak jsem tuto sérii četla poprvé. Je to moc krásný pocit, trochu se vždy cítím doma. Ilustrace Jima Kaye příběh přenesly do úplně jiné dimenze. Teď mě čeká  druhý díl a poté čekání na vydání třetího...

Auggie & Me: Three Wonder Stories - R. J. Palacio
Kniha Wonder, v češtině (Ne)obyčejný kluk, před pár lety oběhla zeměkouli. I mně se velmi líbila, proto jsem se těšila i na tuto povídkovou knihu, ve které čtenář pozná pohled Juliana, Charlotte a Auggieho nejlepšího kamaráda. Bohužel pro mě byla kniha spíše zklamáním - byla zkrátka průměrná. Např. Charlottin příběh se Auggieho týkal jen okrajově. Je ale pravda, že kniha je napsána pro mladší čtenáře, takže to beru s rezervou. Není to ale povinnost pro každého, komu se líbilo Wonder.

Vše, co jsme si nikdy neřekli - Celeste Ng
Vůbec nic, co mi tato kniha přinesla, jsem nečekala. Tématem je smrt dcery a sestry a rodina, která se s touto tragédií snaží vyrovnat. Autorka se dotýká témat jako je racismus, popisuje rodiče, kteří si ve svých dětech snaží najít to, co sami ztratili, nedokázali. Popisuje touhu dětí rodičům sny splnit, aby viděly jejich radost v jejich tvářích. Kniha se mě hluboce dotkla a ačkoli je v ní minimum děje a soustřeďuje se na postavy, nemohla jsem ji odložit. Přečtenou jsem ji měla za jeden den a jednu noc, ale zanechala ve mně spoustu pocitů a určitě se k ní ještě vrátím.

Hunger Games - Suzanne Collins (audiokniha)
Nebyla jsem vyloženě fanouškem audioknih, dokud jsem nezatoužila přečíst si znovu sérii Hunger Games a rozhodla se zkusit to touto formou. Nakonec to pro mě bylo příjemné překvapení. První díl (jedenáct a půl hodiny dlouhý) jsem měla poslechnutý za den a půl. Oči si odpočinuly od čtení a navíc jsem mohla uklízet nebo si čistit zuby a přitom stále číst. Celou trilogii namluvila Tereza Bebarová, jejíž hlas se mi ke Katniss hodil, navíc dokázala skvěle přenést tu atmosféru příběhu i zvládnout hlasy ostatních postav. Měla jsem pocit, že příběh vnímám trochu pozorněji, protože při čtení mi jedou oči mnohem rychleji, než když poslouchám mluvené slovo (i když jsem měla zvýšenou rychlost). Audioknihy tedy budu asi volit častěji - už teď přemýšlím o Hře o trůny i dalších titulech.

To by tedy pro dnešek bylo vše. Ráda bych opět zavedla tradici a alespoň se ozvala jednou týdně s tím, co momentálně čtu, nebo psala tato krátká shrnutí. Budu ráda, když mi dáte vědět, jestli máte rádi články psané touto formou, nebo raději čtete klasické delší recenze. Mějte se hezky a napište mi, co čtete vy! :)

2 komentáře:

  1. Děsně si chci poridit Ziburu. Listovala jsem tim v knihkupectvi a ma to navic skvely ilustrace :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to musím souhlasit, ilustrace jsou opravdu super. :)

      Vymazat

Děkuji Vám za komentáře. :)