15. 3. 2017

Bábovky | recenze

Bábovky obletěly všechny blogy a sociální sítě, všude na ně byla reklama a všichni blogeři, se kterými máme obvykle podobné názory na knihy, je nadšeně recenzovali. Ačkoli jsem si je nejdříve nechtěla přečíst, nakonec jsem jim také podlehla a knihu si pořídila. Teď se ale divím, proč si právě tato kniha zasloužila tolik pozornosti.

Bábovky - sbírka příběhů dvanácti žen, které každá prožívají něco úplně jiného. Jsou od sebe odlišné věkově i jejich postoji k životu, navzájem jsou ale určitým způsobem propojené, některé se znají a některé jsou si velmi blízké, ale samy o tom neví.

Radka Třeštíková, autorka knih To prší moře a Dobře mi tak, má velmi specifický styl psaní. Bábovky byly první knihou, kterou jsem od této autorky přečetla, a tak jsem byla ze začátku překvapená. Píše v dlouhých souvětích, zároveň v nich ale nejde do hloubky a věty působí velice jednoduše, možná dokonce odbytě. Díky tomu se kniha lehce čte a i přes svých 320 stran jsem ji měla během dvou dnů přečtenou, avšak nepřinesla mi nic víc, než jen odpočinkový příběh. Vybrat si hned dvanáct hlavních postav podle mě nebyl úplně nejlepší nápad, protože tak na každý příběh zbyde asi dvacet pět stran, což je v tomto případě příliš málo na to, aby se vám příběhy zaryly pod kůži nebo vám dokonce něco předaly.

Ženy, hlavní postavy příběhů, nejsou vesměs ničím zajímavé nebo odlišné, takže si dokáži představit, že se s jejich osudy dokáže spousta čtenářů sžít (včetně mě). Jejich příběhy jsou málokdy přímo veselé, spíše mi přišlo, jako by každý příběh končil zklamáním z pohledu hlavní postavy, ženy. Příběhy žen jejich příběhem nekončí, tím, že jsou všechny postavy určitým způsobem propojené, se dozvídáme o tom, co se s nimi stalo, i v příbězích, kde figurují jiné ženy.

Nejsem si jistá, jestli se mi líbilo, jak se postavy znaly, protože se tak příběh úplně zamotal. S "mapou vztahů", kterou jsem si při čtení kreslila, se to dalo přežít, ale jinak bych neudržela tolik jmen v hlavě, natož pak i jejich osudy. Často mě to mátlo a rozptylovalo od čtení. Asi by mi více sedlo, kdyby se hlavní postavy navzájem vůbec neznaly, možná taky kdyby byl třeba každý příběh zasazený do jiného prostředí. Autorka si s tím zkrátka mohla mnohem víc vyhrát, měla pod prsty příběhy tolika žen, ale svou pozornost zaměřila pouze na jejich charaktery, zatímco mohla myslet i na prostředí a další faktory, které by příběhy udělaly zajímavějšími.

Bábovky můžou sednout lidem, kteří tolik nečtou a po knize sáhnou jen, když chtějí něco na dovolenou (to prosím berte s nadsázkou). V mnoha ohledech mi ale kniha přišla nedokončená. Líbil se mi autorčin nápad, ale z většiny příběhů (ačkoli ne ze všech) se stalo jedno velké klišé, což mě nebavilo. Celkově mám z knihy rozporuplné pocity, dojem jsem z ní měla dobrý, ale mohlo to být určitě ještě o dost lepší.

Bábovky | Radka Třeštíková | 328 stran | Motto 2016